Kecuali mengenai
Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur,Labuan dan Putrajaya Hukum Syarak dan
Undang-undang diri dan keluarga bagi orang yang menganut ugama Islam,termasuk
Hukum Syarak berhubung dengan mewarisi harta berwasiat dan tak
berwasiat,pertunangan perkahwinan dan penceraian,maskahwin dan nafkah,pengambilan
anak angkat,taraf anak,penjagaan anak,pemberian,pembahagian harta,dan amanah
bukan khairat;wakaf Islam dan takrif serta peraturan mengenai amanah khairat
dan khairat agama,perlantikan pemegang-pemegang amanah dan perbadanan bagi
orang-orang mengenai pemberian agama Islam dan khairat,yayasan,amanah.Khairat
dan yayasan khairat yang dijalankan kesemuanya sekali dalan Negeri;adat
istiadat Melayu;zakat,fitrah dan Baitulmal atau hasil agama Islam yang seumpamanya;masjid
atau mana-mana tempat sembahyang awam untuk orang Islam;mengadakan dan
menghukum kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh orang-orang yang menganut
agama Islam terhadap rukun-rukun Islam,kecuali mengenai perkara-perkara yang
termasuk dalam senarai persekutuan;keanggotaan,penyusunan dan acara bagi
mahkamah-mahkamah Syariah,yang akan mempunyai bidang kuasa hanya keatas
orang-orang yang menganut agama Islam dan hanya mengenai mana-mana
perkara-perkara yang termasuk dalam perenggan ini,teteapi tidak mempunyai
bidang kuasa mengenai
kesalahan-kesalahan kecuali yang setakat diberi oleh undang-undang
persekutuan;mengawal mengembang iktikad dan kepercayaan antara orang-orang yang
mnganut agama Islam;menentukan perkara-perkara hukum Syarak dan iktikad dan adat
istiadat Melayu.
Walau
bagaimanapun negeri-negeri tidaklah berkuasa sepenuhnya seperti itu. Sebaliknya
ia terikat dengan kehendak yang terdapat dalam peruntukan-peruntukan yang
terdapat dalam perlembagaan Persekutuan sendiri secara keseluruhannya. Jelasnya,
apa-apa saja undang-undang Islam yang digubal oleh negeri-negeri berkenaan
hendaklah tidak bertentangan dengan mana-mana peruntukan yang terdapat dalam
Perlembagaan Persekutuan.Ini kerana mengikut Perlembagaan
Persekutuan,undang-undang tertinggi sekali di Malaysia ialah Perlembagaan itu
sendiri.Oleh yang demikian,setiap undang-undang yang hendak
dikuatkuasakan,termasuk juga undang-undang Islam hendaklah tidak bertentangan
atau bercanggah dengan.Peruntukan berkenaan.
Sebagaimana yang
terdapat dalam Perkara 4 (1) berbunyi:
Perlembagaan
ini adalah undang-undang utama Persekutuan ,dan apa-apa undang –undang yang
diluluskan selepas Hari Merdeka dan yang berkenaan dengan perlembagaan ini
hendaklah terbatal setakat mana yang berlawanan itu.
Selain
itu,satu sekatan lain terhadap kebebasan negeri-negeri dalam menggubal dan
melaksanakan undang-undang Islam ialah bahawa undang-undang berkenaan hanyalah
akan dilaksanakan ke atas orang-orang Islam sahaja.Hal ini jelas dapat dilihat
dalam peruntukan dalam Jadual kesembilan,Senarai 2-Senarai Negeri,seperti mana
yang elah disebut di atas.Ia juga sesuai dengan kehendak kebebasan beragama dan
mengamalkan ajaran agama masing-masing bagi setiap orang di Malaysia. Perkara 11 (1)
perlembagaan menyebut :
Tiap-tiap orang
adalah berhak menganuti dan mengamalkan agamanya.
Malah,negeri-negeri
juga tidak mempunyai kebebasan yang sepenuhnya untuk melaksanakan undang-undang
Islam walaupun dalam batas-batas di atas dan dalam ruang bidang kuasa seperti
mana yang tercatat dalam Jadual Kesembilan,Senarai 2-Senarai Negeri di
atas.Walaupun peruntukan berkenaan menyatakan bahawa perkara-perkara tersebut
telah dimasukan dalam senarai negeri,namun terdapat banyak undang-undang
persekutuan yang menghadkan bidang dan pemakaian undang-undang negeri.Antara
contohnya ialah dalam bidang warisan,mati berwasiat,pertumbangan-pertimbangan
harus diberi kepada Akta Probet dan Pentadbiran dan Akta Pusaka
Kecil(pembahagian) yang mengakibatkan kadi-kadi sebenarnya diberi fungsi untuk
mengesahkan bahagian-bahagian yang harus yang harus diberi kepada waris-waris di bawah undang-undang
Islam.Dalam bidang undang-undang jenayah pula,bidang kuasa Mahkamah Syariah
selain daripada terhad kepada orang-orang Islam sahaja juga terhad kepada
kesalahan-kesalahan yang diberi peruntukan oleh undang-undang persekutuan.Mahkamah Syariah juga tidak memepunyai bidang kuasa ke atas pihak-pihak yang bertikai yang salah seorangnya bukan Islam.Misalnya,dalam soal hadanah,jika ibunya seorang bukan Islam dan bapanya seorang Islam,perkara ini masih boleh dibawa ke Mahkamah Sivil dan diputuskan di situ.Dalam Akta Pembaharuan Undang-undang (Perkahwinana dan Penceraian) 1976,Mahkamah Sivil diberi kuasa untuk membenarkan penceraian jika pihak pada perkahwinan tersebut yang dijalankan bukan secara Islam,telah memeluk agama Islam dan pihak yang satu lagi yang tidak memeluk agama Islam boleh membawa petisyen ke Mahkamah.
Di bawah Akta Mahkamah-mahkamah Islam (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, pindaan 1984 bidang kuasa mahkamah hanya meliputi kesalahan-kesalahan yang membawa hukuman penjara tidak lebih 3 tahun, denda tidak lebih daripada RM5000.00 rotan yang tidak melebihi 6 kali atau kombinasi mana-mana daripada hukuman tersebut. Bidang kuasa ini terlalau kecil dibandingkan dengan kuasa Majistret kelas pertama yang boleh menghukum sehingga 10 tahun penjara, denda sehingga RM10,000.00, rotan sehingga 12 kali atau mana-mana kombinasi hukuman di atas.
Selain itu terdapat satu lagi akta persekutuan yang menyempitkan bidang kuasa undang-undang Islam dan perlaksanaannya sebagaimana yang diperuntukan dalam Jadual Kesembilan yang diperuntukan, Senarai 2 di atas. Akta tersebut ialah Akta Undang-undang Sivil yang mula diadakan dalam tahun 1937.Akta ini telah memberi kedudukan istimewa kepada Common Law Inggeris dan memperkecil atau menafikan peranan luas undang-undang Islam.Mengikut akta tersebut,jika tidak ada peruntukan lain dibuat oleh mana-mana undang-undang bertulis dalam mana-mana perkara,mahkamah hendaklah mentadbir dan menguatkuasakan undang-undang Common Law Inggeris dan Kaedah Ekuiti yang ditadbirkan di England pada 17.4.1956.
Kesan daripada Perlembagaan Persekutuan,Perkara 73,74,75,76 A dan 77,jelas menghadkan lagi bidangkuasa Mahkamah Syariah yang sedia sempit menjadi bertambah sempit.
Isu-isu Islam di Mahkamah Sivil
1)Wakaf
Sungguhpun wakaf disebut sebagai di dalam senarai negeri dan juga di dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah, akan tetapi oleh kerana wakaf ditubuhkan melalui surat amanah atau wasiat, perkara itu boleh dibawa kepada Mahkamah Sivil, lebih-lebih lagi jika tanah tersebut tidak didaftar di atas nama Majlis Agama Islam.
Sungguhpun wakaf disebut sebagai di dalam senarai negeri dan juga di dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah, akan tetapi oleh kerana wakaf ditubuhkan melalui surat amanah atau wasiat, perkara itu boleh dibawa kepada Mahkamah Sivil, lebih-lebih lagi jika tanah tersebut tidak didaftar di atas nama Majlis Agama Islam.
Di
dalam kes Majlis Agama Islam,Pulau Pinang lwn Isa Abdul Rahman [1992]
2 MLJ 244 terdapat tanah wakaf yang mana di atasnya telah didirikan masjid.
Majlis Agama Islam mencadang membesarkan masjid itu dan juga mengadakan tempat
di kawasan itu yang boleh disewakan untuk perniagaan seperti bank. Ada ahli
waris keturunan orang yang membuat wakaf itu membantah cadangan itu dan mereka
telah menuntut injuksi dari mahkamah sivil melarang Majlis Agama Islam dari
merobohkan masjid itu Majlis Agama Islam telah memohon tuntutan ahli waris itu
ditolak kerana dihujahkan perkara itu didalam bidang kuasa Mahkamah Syariah.
Permohonan itu telah ditolak oleh Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Agung kerana
diputuskan Mahkamah Syariah tidak ada bidangkuasa memberi injuksi yang dipohon
dan oleh kerana kes itu dibawah bidangkuasa Mahkamah Sivil.
2) Perwarisan
Walaupun
pada amnya undang-undang diri dan keluarga bagi orang-orang islam adalah
tertakluk kepada senarai negeri dan Mahkamah Syariah,tetapi ianya tidak
termasuk probet dan suratkuasa mentadbir yang mana masih di dalam Senarai
Persekutuan dan tertakluk kepada bidang kuasa Mahkamah Sivil.
Sebagaimana
dalam kes Hajah Lijah lwn Fatimah [1950]MLJ 62 seorang balu telah
menuntut separuh bahagian diatas tanah yang didaftarkan atas nama suaminya yang
telah meninggal dunia. Mahkamah Tinggi Kelantan telah memutuskan bahawa apabila
kes itu dibawa ke Mahkamah Tinggi, mahkamah itu boleh memutuskan kes itu dan di dalam kes ini, Mahkamah Tinggi
memutuskan balu itu berhak mendapat separuh bahagian tanah itu sebagai harta
sepencarian. Walaubagaimanapun mahkamah itu berkata jika nilai harta itu kurang
daripada $500/- kes seperti itu biasanya hendaklah diputuskan di Mahkamah Kadi.
3)Kekeluargaan
Mahkamah
Sivil adakalanya dapat campurtangan di dalam undang-undang keluarga Islam,
walaupun peruntukan perkara tersebut berada di bawah bidang kuasa Mahkamah
Syariah.
4) Masuk Islam dan Murtad
Di dalam kes Ng Wan Chan
lwn Majlis Agama Islam [1991]3MLJ 487, soal yang timbul adalah samada
simati adalah seoarang Buddha atau orang Islam pada masa ia mati. Permohonan
telah dibuat ke Mahkamah Tinggi untuk mengisytihar bahawa si mati adalah
seorang Buddha akan tetapi telah dihujahkan bahawa perkara itu hendaklah dibawa
ke Mahkamah Syariah. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa tidak ada
undang-undang di Wilayah Persekutuan yang memberi bidang kuasa kepada Mahkamah
Syariah menentukan samada seorang itu
Islam ataupun bukan Islam pada masa kematiannya dan oleh kerana itu,Mahkamah
Tinggi boleh memutuskan perkara itu.
Berbanding dengan kes Dalip Kaur lwn Pegawai Polis Bukit Mertajam [1992] MLJ 1, soal samada seseorang yang telah menganuti agama Islam telah murtad atau tidak telah dirujukkan kepada Majlis Agama Pulau Pinang. Di dalam jawapan bertulis yang diberi oleh Majlis Fatwa Pulau Pinang, Majlis Fatwa antara lain menyebutkan “untuk menentukan sama ada seseorang itu keluar daripada Islam (murtad),atau tidak hendaklah terlebih dahulu disabitkan oleh mana-mana Mahkamah Syariah dan dihukum ia sebagai terkeluar daripada Islam (murtad), jika tidak ada disabitkan oleh mana-mana Mahkamah Syariah dan dihukum maka seseorang itu teteap agama Islam”. Pendapat itu telah diterima oleh Mahkamah Agung Hashim Yeop Sani H.B berpendapat –Yang Arif Pesuruhjaya Kehakiman berhak menerima jawapan-jawapan dari jawatankuasa Fatwa kepada soalan-soalan yang dkemukakan kepada mereka dan yang mana dipersetujui oleh semua pihak Jawatankuasa Fatwa itu berpendapat bahawa si mati adalah seorang Islam kerana ia telah sabit keIslamannya apabila ia mengucap dua kalimah syahadat di hadapan kadi seperti di dalam surat ikrar orang yang masuk Islam kerana tidak ada keputusan daripada mana-mana Mahkamah Syariah yang mensabitkan ia terkeluar daripada Islam” Seorang Hakim lain di Mahkamah Agung ,iaitu Mohamed Yusoff H.M.A berpendapat Mahkamah Syariah sahajalah yang layak menjawab soalan itu.
Analisis Isu Islam
di Mahkamah Sivil
Mahkamah Syariah
di Malaysia berada dalam kedudukan yang agak istimewa kerana dilindungi oleh
Perlembagaan Persekutuan. Tetapi mahkamah ini tetap mempunyai kelemahan kerana
terdapat sesetengah isu Islam yang dibicarakan di Mahkamah Sivil dan
mengenepikan keputusan Mahkamah Syariah sebelum itu dan Mahkamah Syariah tidak
boleh membicarakan kes-kes orang bukan Islam. Contoh yang paling dekat,
keluarga M.Moorthy tidak boleh didakwa oleh Mahkamah Syariah sebagai menghina
mahkamah. Maka dalam keadaan ini orang bukan Islam boleh rasa selamat.
Perlembagaan
Persekutuan melalui perkara 121(1a) melindungi Mahkamah Syariah dengan tidak
memberi sebarang hak kepada mahkamah sivil untuk mempertikai keputusan Mahkamah
Syariah. Dengan peruntukan ini juga bermakna mahkamah syariah telah diberi
kuasa mutlak membicarakan kes umat Islam.
Sebelum
pindaan tersebut diadakan Mahkamah Sivil boleh menjalankan bidang kuasa
sungguhpun perkara itu dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah. Campur tangan ini
amat jelas dalam perkara mengenai undang-undang keluarga Islam.
Konflik
bidang kuasa antara Mahkamah Syariah dengan Mahkamah Sivil, walaupun telah ada
pindaan tersebut akan berterusan kerana terdapat beberapa undang-undang
Persekutuan yang masih bercanggah bidang kuasa seperti mengenai pembatalan
sesuatu perkahwinan apabila satu pihak masuk Islam. Dalam kes Ng Swee Pian
lwn. Abdul wahid telah membuat perintah membatalkan perkahwinan seorang
lelaki yang telah berkahwin mengikut Undang-undang Sivil kerana telah memeluk
Islam dan pihak yang menuntut enggan memeluk Islam. Mahkamah Tinggi memutuskan
bahawa Mahkamah Kadi itu tiada bidang kuasa membuat perintah seperti itu.
Amalan
kebiasaan Mahkamah Sivil ialah apabila sesuatu kes melibatkan pihak orang Islam
dan pihak bukan Islam dan mempunyai percanggahan seperti ini Mahkamah Sivil
selalu merujuk kepada Undang-undang Sivil iaitu undang-undang pihak bukan
Islam. Adalah diharapkan Mahkamah Sivil akan juga membuat rujukan hukum syarak
dalam usaha menyelesaikan sebarang kes yang melibatkan kedua-dua belah pihak.
Sebenarnya
peruntukan dalam Perlembagaan itu baru sahaja dipinda setelah berlaku beberapa
kes yang diputuskan oleh Mahkamah Syariah dipertikaikan oleh pihak yang
menentang. Terdapat beberapa kes itu, pihak yang menentang memohon di Mahkamah
Sivil membatalkan keputusan Mahkamah Syariah. Memang ada kes yang berjaya
dibatalkan kerana peruntukan Undang-undang Syariah dengan Undang-undang Sivil
berbeza tafsirannya.
Peruntukan
ini sepatutnya tidak dipertikaikan oleh rakyat Malaysia yang bukan islam kerana
peruntukan ini hanya untuk menjaga kepentingan orang Islam tanpa mengganggu hak
orang lain. Jadi, orang Islam tidak perlu bimbang hanya kerana kes Moorthy.
Sehingga setakat ini, undang-undang Islam dan Mahkamah syariah tidak pernah
bertindak di luar batas yang dibenar oleh Islam. Hakimnya akan menjatuhkan hukuman
menurut fakta dan bukti yang diberi secara jelas oleh pihak yang terbabit.
Selain itu, Mahkamah Syariah tiada kuasa terhadap orang yang jelas bukan
beragama Islam.
Usaha
penyusunan semula Mahkamah- mahkamah Syariah seluruh Malaysia telah dan sedang dibuat.
Mesyuarat Jemaah Menteri pada 3 Julai 1996 telah menimbang dan bersetuju akan
cadangan penyusunan semula Mahkamah-mahkamah Syariah seluruh Malaysia. Dengan demikian;
i) Sebuah Jabatan Kehakiman Syariah
Malaysia (JKSM) ditubuhkan oleh Kerajaan Persekutuan yang mana Ketua Hakim
Mahkamah Syariah Malaysia
adalah Ketua Perkhidmatan Pegawai Syariah seluruh Malaysia dan diletakkan di bawah
tanggungjawab Jabatan Perdana Menteri;
ii) Supaya struktur organisasi Jabatan
Kehakiman Syariah Malaysia
diwujudkan;
iii) Supaya Kerajaan Persekutuan
mewujudkan empat jawatan pegawai syariah untuk diletakkan sebagai Hakim
Mahkamah Rayuan Syariah;
iv) Supaya satu Perkhidmatan Gunasama
Pegawai Syariah diwujudkan oleh Kerajaan persekutuan bagi mengisi jawatan di
Mahkamah Syariah seluruh Malaysia dengan menggunakan Skim Perkhidmatan Pegawai Syariah yang sedia ada;
v) Supaya satu perjanjian diadakan di
antara kerajaan negeri mengenai perkara-perkara berkaitan dengan Mahkamah
Syariah;
vi) Supaya Kerajaan Persekutuan
membiayai segala emolument, elaun tetap bulanan dan lain-lain pegawai Syariah
yang berkhidmat di Mahkamah Tinggi Syariah di negeri-negeri dan mahkamah Rayuan
Syariah;
vii) Supaya mendapatkan persetujuan
Majlis Raja-raja dan kerajaan-kerajaan negari mengenai cadangan mewujudkan satu
Perkhidmatan Gunasama Pegawai Syariah seluruh Malaysia;
No comments:
Post a Comment